Sote-uudistuksen myötä tilaaja-tuottajamalli on purettava Tampereella

On suuri helpotus todeta, että voimme lopettaa kuntien pakkoliitoskeskustelun. Tampere ja kehyskunnat saavat unohtaa myös kaksiportaisen hallintomallin, ns. Euroopalaisen kaupungin, uuden sote-suunnitelman pohjalta siihen ei ole enää perusteita.

Tampereen Perussuomalaisten mielestä pormestari- ja tilaaja-tuottaja –mallin purkaminen voidaan aloittaa rinnakkain sote-ratkaisun toteutuksen kanssa. Kaupunki ei uudistuksen jälkeen enää tilaa itseltään sote-palveluita, joten tämä kallis ja byrokraattinen organisaatio joka on alusta asti paisuttanut hallintoa on syytä lopettaa.
Nyt pitää miettiä tarkkaan ratkaisua sille, miten kuntien päätösvalta omiin palveluihin pidetään demokraattisena, eivätkä ne joudu vain maksajan rooliin. Peruspalvelurakennetta tulee pohtia ja tuoda esille uusia vaihtoehtoja palveluiden tuotantoon kaupunkilaisten edun mukaisesti.

Malli tuo parhaimmillaan valtavasti säästöjä, purkaa päällekkäisyyksiä, sujuvoittaa palvelujen saatavuutta ja parantaa niiden laatua. Tärkeintä on, että nyt mennään eteenpäin isoin askelin kolmen vuoden kehän kiertämisen sijaan.

Tampereen Perussuomalaiset

Terhi Kiemunki