Perussuomalaisten ohjelmasta Tampereen toimintamalli

On hienoa huomata, että Tampereen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja on ottanut oppia Tampereen Perussuomalaisten kuntaohjelmasta ja on samoilla linjoilla pormestari- ja tilaaja-tuottajamalleista. On kuitenkin harhauttavaa väittää, että tämä olisi avaus järjestelmän purkamiseen. Tampereen Perussuomalaisten kuntaohjelmaan tavoite mallin purkamisesta kirjattiin jo vuonna 2012 ja asiaa on yritetty edistää kaikin tavoin. Esimerkiksi valtuuston budjettikokouksessa 18.9.2013 oli valtuustolla tilaisuus äänestää apulaispormestareiden määrän vähentämisestä ja tilaaja-tuottajamallin hallitusta alasajoon ryhtymisestä kun Perussuomalaiset esittivät molempia. Molemmissa äänestyksissä puolesta äänesti vain Perussuomalaisten valtuutetut, Yrjö Schafeitelin äänestäessä tyhjää. Kaikki muut valtuutetut äänestivät niitä vastaan, myös Sanna Marin. Kaikilla ryhmillä tulevat esitykset oli hyvissä ajoin etukäteen tiedossa. Esitysten toteuttamisen säästövaikutukset olisivat olleet jo kuluvana vuonna n. 8 miljoonaa euroa.

Katson pitkälti Perussuomalaisten aloitteiden ja esitysten paineen vaikutukseksi sen, että Tampereen kaupunki selvittää parhaillaan yliopiston kanssa nykyistä toimintamallia. Valtuustoaloitteeni konsernihallinnon henkilöstöselvityksistä käsitellään tulevan maanantain valtuustossa ja päätösesityksessä todetaan, että selvitystä tilaaja-tuottajamallin purkamisesta ei tehtäisi koska se lisäisi hallinnollista työtä, lisäksi todetaan ettei ole tarkoituksenmukaista vertailla hallintohenkilöstön määriä ja kustannuksia vuodesta 2007 (tiltun alkamisesta) alkaen. Molemmat ovat oleellisia asioita ja voidaan tehdä meneillään olevan selvityksen sisällä.

Tutkimuksen toteuttajatyöryhmän tekemän henkilöstökyselyn mukaan nykyisen mallin aikana tehokkuutta ei olla onnistuttu luomaan, vaan hyödyt on hukattu kasvaneeseen byrokratiaan, hallinnon tasoihin ja hallintotyöhön. Myös pormestarimalli saa kritiikkiä osakseen epäselvän vastuujaon osalta. Henkilöstöstä varsin moni kannattaa pormestarimallista luopumista. Johtaminen ja esimiestyö saavat osakseen kritiikkiä erityisesti huonosta tiedonkulusta, avoimuuden puutteesta ja luottamuksen puutteesta. Johtamisen koetaan heikentyneen.
Ei ole ensimmäinen kerta kun demarit ovat apinoimassa Perussuomalaisten esityksiä omiin nimiinsä. Viime syksyn budjettikokouksessa esitimme, että kaupungin energiasäästötavoitteet pitäisi rajata niin, etteivät ne rajoita ilmastoinnin käyttöä mm. kouluissa ja päiväkodeissa. Kaikki demarivaltuutetut äänestivät vastaan ja tekivät lähes sanasta sanaan saman aloitteen seuraavaan valtuuston kokoukseen.

Tässäkään tapauksessa ei ole merkitystä kuka ottaa sulan hattuun, vaan tärkeintä on, että asia etenee ja tulevaisuudessa on mahdollista siirtää säästöt hallinnosta suorittavaan portaaseen. Eihän henkilöstösäästöjä voida sisäisesti siirtää investointeihin?

Terhi Kiemunki
Tampereen Perussuomalaiset